کد مطلب : ۴۰۹
plusresetminus
مرکز آمار ایران صبح امروز پنج خرداد در گزارش شاخص قیمت کالای وارداتی مربوط به فصل زمستان سال گذشته را اعلام کرد.
افزایش هزینه های تولید در گزارش های آماری

مرکز آمار ایران صبح امروز پنج خرداد در گزارش شاخص قیمت کالای وارداتی مربوط به فصل زمستان سال گذشته به افزایش چند برابری کالاهای وارداتی اشاره می کند  و با تحلیل اندک این داده های آماری می توان دریافت سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سالیان گذشته از تورم چند صد درصدی کالاهای وارداتی که شامل مواد اولیه تولید و همچنین دستگاه و ماشین آلات است حکایت می کند.

در بخشی از این گزارش آمده است که تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل زمستان ١٣٩٩ برابر با ٥٣٤,٦ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ ی پاییز ١٣٩٩ (برابر با ٤٩١.٩ درصد) واحد ٤٢.٧ درصد افزایش داشته است.

 تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های دلاری در چهار فصل منتهی به فصل زمستان ١٣٩٩ برابر با ٤٧.٤ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ ی پاییز ١٣٩٩ (برابر با ٤١.٢ درصد) حدود ٦.٢  واحد درصد افزایش داشته است. 

در گروه­ های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه «چوب و اشياء چوبى، زغال چوب، چوب پنبه و...» ( ٧,٣ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «ماشين آلات و وسايل مكانيكى؛ ادوات برقى؛ اجزاء و قطعات آن‌ها و...» (٦٠٣.٤ درصد) است.

 همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه «پوست خام، چرم، پوست‌هاى نرم و اشياء ساخته شده از اين مواد و ...»  (٣.٢- درصد) می­ باشد.

به گفته مسئولین شاید یکی از دلایل این تورم در ورود کالاهای مورد نیاز تولیدی و ماشین‌آلات مسائل مربوط به تحریم های ناجوانمردانه آمریکا و اتحادیه اروپا است که بیش از ۲۰ درصد هزینه های واردات را شامل شده است به عبارتی وارد کننده باید برای ورود کالاهای مورد نیاز کشور علاوه بر هزینه های جاری به میزان ۲۰ درصد نیز مازاد بر آن ها را در این بخش متحمل شود.

با این تفاسیر می‌توان دریافت تولید کننده باید با تورم ۶۰۰ درصدی ماشین آلات و کالاهای مورد نیاز خود را وارد تا بتواند تولید و چرخه حیاتی تولید خود را ادامه دهد.

یکی از اولویت‌های اساسی مجلس و دولت جدید تلاش برای ایجاد مبادلات آسان اقتصادی در وهله اول و کمک به ظرفیت های تولید داخلی در مرحله بعدس و همچنین ترسیم مسیر درست برای استفاده از گزینه های «دیپلماسی و میدان» برای رفع و برداشتن تحریم های ناجوانمردانه اتحادیه اروپا و آمریکا باشد.

داود اسدی خبرنگار
۵ خرداد ۱۴۰۰
https://sedayesanatgar.ir/vdcgry9t4ak9z.pra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما