کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تودیع و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز/ پزشکی قانونی، امین دستگاه قضا است

24 تير 1400 ساعت 13:25

آیین تودیع و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی در سالن شهدای قوه قضائیه دادگستری کل استان البرز برگزار شد؛ در این مراسم از زحمات حمید داوود آبادی که برای هفت سال این مسئولیت را بر عهده داشت تقدیر و بهزاد ولی زاده به عنوان جانشین وی در استان البرز معرفی شد.


 به گزارش صدای صنعتگر،حسین فاضلی هریکندی پیش در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز ضمن تبریک به مناسبت اعیاد قربان و غدیر به انتصاب رئیس جدید قوه قضاییه اشاره کرد و افزود: از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تشکر می‌کنیم که برای بار دوم به فرزندی از بدنه قوه قضائیه اعتماد کردند و یکی از نیروهای خدوم و با سابقه در قوه که کار قضایی را از دادیاری در دادسرا شروع کرده است را به این سمت در قوه منصوب کردند؛ با توجه به این که این دوره توسط رئیس قوه قضائیه به «دوران تحول و تعالی» در قوه نامگذاری شده است، امیدواریم سیر تحول سرعت بیشتری ادامه داشته باشد. 
وی در خصوص اهمیت کار در دستگاه قضایی اظهار داشت: از ماموریت و وظایف دستگاه قضا، حل و فصل دعاوی و رفع خصومت است و شنیدن نام قوه قضائیه در ذهن مردم تداعی‌گر همین موضوع است و در واقع قاضی غیر عالم بین دو عالم به جهت مطلع بودن از موضوع پرونده است که با بررسی شواهد و قرائن به کشف حقیقت می پردازد. 
عالی‌ترین نماینده قوه قضائیه در استان البرز همچنین ادامه داد: قاضی باید کشف حقیقت را انجام دهد تا بتواند حکم به حق داده و عدالت را جاری کند و برای این منظور به اقداماتی نیاز دارد که برای آنها حکم را صادر کند.
این مقام قضایی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در صدور حکم از سوی قاضی استفاده از نظر کارشناس است تصریح کرد: نظر کارشناس، برای کمک به قاضی کارگشا در صدور حکم است به این دلیل که قاضی، متخصص در تمامی فنون و رشته‌ها نیست که در این بین نظر کارشناس پزشکی قانونی یاری‌گر قضات در پرونده‌های حقوقی و کیفری است. 
رئیس کل دادگستری البرز پزشکی قانونی را عضوی از خانواده دستگاه قضا برشمرد و بیان کرد: پزشکی قانونی امین دستگاه قضات است و مردم نیز چون پزشکی قانونی را بخشی از دادگستری می‌دانند به نظر آن احترام گذاشته و به آن اعتماد می کنند. 
وی در پایان از اقدامات مدیرکل سابق پزشکی قانونی در افتتاح مرکز پزشک قانونی اشتهارد و احداث ساختمان ماهدشت تقدیر و تشکر کرد و برای مدیرکل جدید آرزوی موفقیت در راستای خدمت هرچه بیشتر به مردم البرز را کرد.
معاون توسعه و منابع انسانی سازمان پزشکی قانونی کشور نیز در این نشست  گفت: سازمان پزشکی قانونی به عنوان بازوی کارشناسی قوه قضاییه و یک سازمان مستقل در 446 مرکز آماده ارائه خدمت به مردم است که از این تعداد قریب به 52 درصد به صورت تملیکی است. 

کمبود فضای در اختیار پزشکی قانونی
رضا حاج منوچهری ادامه داد: براساس استاندارهای موجود 370هزار متر مربع فضای فیزیکی نیاز داریم که هم اکنون تنها 50 درصد این فضا را در اختیار داریم و اگر  بخواهیم فضای مناسبی را ایجاد کنیم تا پرسنل با شرایط استاندارد به مردم خدمت کنند، قطعا تکریم ارباب رجوع بهتر انجام می شود اما با این حال مسیر طولانی در این راه باید طی کنیم. 
این مسئول در خصوص همکاری پزشکی قانونی با دستگاه قضا تصریح کرد: پزشکی قانونی به عنوان یک سازمان تابعه قوه قضائیه جزو ارکان سیستم قضایی است و هرچه تعامل سازمان‌های تابعه و قوه قضائیه در استان‌ها بهتر انجام شود عملکرد سازمان‌های تابعه و مصداقا پزشکی قانونی بهتر نشان داده خواهد شد. 
وی با اشاره به حذف بروکرراسی اداری در سازمان پزشکی قانونی اظهار داشت: در دوسال گذشته و با حضور آیت الله رئیسی، طرح تحول که پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در دستورکار قوه قضائیه قرار گرفت در دوره ریاست جدید قوه نیز بر آن تاکید موکد شده است؛ سازمان پزشکی قانونی اقدام به کارهای جدیدی از جمله الکترونیکی کردن کارها با ورود سیستم اتوماسیون اداری کرد. 

تاسیس بانک چشم در استان البرز
حمید داوودآبادی مدیرکل سابق پزشکی قانونی استان البرز در این نشست و در تشریح عملکرد خود با اشاره به جهش استان در فضای فیزیکی و منابع انسانی در دوره مدیریت خود، از تاسیس بانک چشم در البرز به عنوان دومین استان خبر داد و اظهار داشت: پست از پایتخت،  با هماهنگی که با بهشت سکینه انجام شد این مرکز در استان افتتاح  شد که با این اقدام طی 4ماه گذشته مشکل 800نفر حل شده و 400جفت قرنیه اهدا شده است.
ولی زاده نیر با اشاره به بازگشت خود به استان البرز پس از 13 سال، بیان کرد: البرز به جهت نزدیکی با تهران زیر ساخت های ضعیفی دارد که البته اینه مشکلات برای همه ی شهرهای تازه و به استان تبدیل شده وجود دارد؛ تلاش های گسترده ای برای تقویت منابع انسانی که بخش عمده کار هستند انجام شده است و با توجه به مشکلاتی که در البرز وجود دارد، امیدواریم با حمایت های سازمان بتوانیم خدمات کیفی و کمی متناسب با مردم شریف استان را ارائه کنیم.


کد مطلب: 436

آدرس مطلب :
https://www.sedayesanatgar.ir/news/436/تودیع-معارفه-مدیرکل-پزشکی-قانونی-استان-البرز-امین-دستگاه-قضا

صدای صنعتگر
  https://www.sedayesanatgar.ir