کد مطلب : ۶۰۳
plusresetminus
لیر با تصمیم جدید بانک مرکزی ترکیه دوباره ریزش کرد. این در حالی است که رییس جمهور ترکیه نرخ بهره بالا را علت اصلی مشکلات می داند.
نه اردوغان کوتاه می آید نه لیر!

به گزارش صدای صنعتگر به نقل از بلومبرگ، بانک مرکزی ترکیه بار دیگر نرخ بهره را کاهش داد که این مساله مجددا واکنش شدید بازار ارز را در پی داشت.
تنها یک روز پس از آن که اردوغان، رییس جمهور ترکیه نرخ بهره بالا را علت اصلی مشکلات و خلاف دستورات دینی خواند، بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را مجددا یک درصد کاهش داد و به ۱۵ درصد رساند. اردوغان در خط و نشان دیروز خود گفته بود: من نه می خواهم و نه می توانم کنار طرفداران نرخ بهره بالا قرار گیرم.

 دومینوی ریزشی لیر ترکیه کماکان ادامه دارد و حتی اخبار خوبی نظیر کاهش نرخ بیکاری نیز کماکان نتوانسته است جو روانی ایجاد شده را از بین ببرد. دور جدید سقوط لیر پس از آن آغاز شد که بانک مرکزی با نادیده گرفتن حساسیت شدید بازار، نرخ بهره را کاهش داد آن هم دو درصد کاهش که بسیار بیشتر از انتظارات بازار بود.  
 رسیدن نرخ تورم ترکیه به بالاترین سطح سه سال اخیر بیش از پیش تمایل شهروندان این کشور را برای نگهداری دلار به منظور حفظ ارزش پول خود افزایش داده است. پول ملی ترکیه در ادامه روند نزولی خود حالا محدوده برابری ۱۰ لیری به ازای هر دلار را نیز از دست داده است و از دست رفتن این مقاومت روانی مهم در صورتی که روند بازار در روزهای اخیر تغییری نکند می تواند روزهای سخت تری را برای این ارز رقم بزند.  
لیر که هفته پیش به پایین‌ترین سطح چند سال اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کرد و به پایین‌ترین نرخ برابری خود مقابل دلار در طول تاریخ معاصر خود رسید؛ تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۱۱.۱ تثبیت شد. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۶.۱۴ درصد افزایش به ۱۱.۱۱۸ لیر رسید.
در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۲.۶۲۵ لیر و هر پوند معادل ۱۴.۹۹۴ لیر اعلام شد.
انتهای پیام
https://sedayesanatgar.ir/vdcca1qe82bqx.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما