کد مطلب : ۶۳
plusresetminus
خدمات بانکی و سرمایه در گردش و همچنین بروکراسی کلافه کننده اداری برای دریافت مجوزهای کار و فروش از موانع و مشکلاتی است که شرکت های دانش بنیان تولید کننده عایق های رطوبتی در البرز را با دشواری بسیاری برای فعالیت گسترده و جدی تر مواجه کرده است.
تسهیلات و سرمایه در گردش سد راه تولید/ گلایه از بروکراسی کلافه کننده اداری برای دریافت مجوزهای کار و فروش

  استفاده از مواد پلیمری در عصر حاضر افزایش چشمگیری داشته است و جایگزین بسیاری از محصولات با کارکرد مشابه در صنایع مختلف شده است.
 
شرکت فراز پایه البرز یکی از شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری البرز در زمینه ساخت محصولات شیمیایی ساختمان به ویژه عایق های پلیمری رطوبتی است که می تواند جایگزین با کیفیتی به جای ایزوگام و قیرگونی باشد.
 
علاوه بر آن در دیگر قسمت های ساختمان و انواع عایق کاری کاربرد دارد. یکی از نکات با اهمیت در زمینه فعالیت چنین شرکت های دانش بنیانی، ایجاد ثروت از دانش است.
 
آنچه به گفته مدیر عامل این شرکت دانش بنیان البرزی برای تداوم حیات آن ها ضروری است سرمایه در گردش مناسب و بازاریابی و رایزنی برای یافت بازارهای بیشتر است. زیرا ظرفیت برای تولید و بازگشت سرمایه در این شرکت بسیار بیشتر از شرایط موجود است. اما سرمایه در گردش مناسب فراهم نشده است که می تواند با حمایت و تسهیلات معاونت علم و فناوری فراهم و افق جدیدی پیش روی این شرکت دانش بنیان البرزی قرار دهد.
 
گفت و گوی بازار با «فرهود موسوی» مدیرعامل شرکت دانش بنیان فراز پایه البرز را در ادامه می خوانید.
 
*از فعالیت خود بگویید؟
شرکت ما در زمینه تولید مواد شیمیایی صنعت ساختمان فعالیت می کند. یکی از مهمترین محصولات که در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری نیز عنوان دانش بنیان کسب کرده، عایق رطوبتی پلیمری MCI است که می تواند به عنوان جایگزین ایزوگام و قیرگونی باشد.
 
این محصول برای آب بندی و عایق کاری تمامی فضای تر ساختمانها از جمله عایقکاری و آب بندی پشت بام، عایق کاری و آب بندی سرویس های بهداشتی و آب بندی استخرها و مخازن آب کاربرد دارد.
 
مزیت این محصول در مقایسه با سیستم های پایه قیری دوام و طول عمر بیشتر و چسبندگی عالی آن است و می تواند روسازی بر روی آن انجام داد. در کنار این محصول، محصولات دیگر نیز تولید داشتیم ولی بیشترین تمرکز  ما بر روی محصولات آب بندی است.
 
*فعالیت خود را از چه سالی به عنوان یک شرکت دانش بنیان آغاز کردید؟
از سال ۹۳ فعالیت را شروع و در پارک علم و فناوری به عنوان شرکت فناور پذیرفته شدیم. خط تولید ایجاد شد و در سال ۹۴ نیز با تولید عایق پلیمری به عنوان شرکت دانش بنیان معرفی شدیم و اکنون ظرفیت تولید روزانه یک تن محصول را داریم.
 
*استقبال از این محصول چطور بوده است؟
بازار این محصول هنوز در کشور ما آنچنان شناخته شده نیست و بیشتر محصولات پایه قیر در کشور ما رایج بوده است. اما در کشورهای دیگر حدود ۳ الی ۴ دهه است که از این محصول استفاده می شود و ما نیز از روی نمونه خارجی محصول نسبت به مهندسی معکوس اقدام کردیم.
 
یکی از نکته های مهم در تولید این محصول این است که توسط یک تیم‌میان رشته ای ایجاد شد و برنامه بر این اساس بود که متخصصان رشته های مختلف در تولید و فروش همکاری می کنند. برنامه ما از ابتدای تاسیس شرکت این بوده که از این دانش به ثروت برسیم.
 
*آیا مواد اولیه مورد نیازتان داخلی است؟
۹۵ درصد مواد اولیه در کشور وجود دارد و با توجه به منابعی که در کشور داشتیم به بومی سازی فرمولاسیون محصول اقدام کردیم و شاید حدود ۵ درصد از مواد اولیه وارد می شود.
 
*در زمینه دریافت تسهیلات و حمایت چه شرایطی دارید؟
سرمایه اولیه ثابت را خود تامین کردیم و از فروش محصول، بخشی دیگر از سرمایه تامین شد.‌ از طرفی از تسهیلات استفاده کردیم و حضور در پارک علم و فناوری و خدمات مختلف ومتنوع پارک نیز کمک زیادی برای شرکت بوده است. در کنار آن ها از تسهیلات مختلفی استفاده کردیم که برخی از آن ها به دلیل نا آشنایی کارشناسان مجموعه ارائه دهنده با مشکلاتی مواجه شد.
 
*آیا بازار این محصول را در دست دارید؟
با توجه به بازار گسترده در حوزه عایق های رطوبتی در کشور که شاید ۱۵۰ میلیون متر مربع در سال عایق رطوبتی تولید و استفاده می شود و بازار خوبی وجود دارد که می توانیم بخش کوچک و تخصصی تری از این بازار را به دست بیاوریم و می تواند به کیفیت عایق ساختمان ها کمک کند اما اکنون با وجود ظرفیت بالای تولید، مشکلاتی در زمینه بازاریابی در مجموعه وجود دارد که داشتن سرمایه در گردش نیز می تواند کمک زیادی برای این موضوع باشد.
 
*آیا صادرات و ارزآوری هم داشته اید؟
صادرات مستقیم نبوده و به واسطه اینکه مستقیما محصول را صادر نکرده ایم ارزآوری چندانی نیز نداشته ایم. با بازرگانان عراقی و افغان در ارتباط بوده ایم که چند بخش از محصول را در ایران خرید کرده و خود صادر کرده اند.
 
محصول را بری فروش در کشورهای اروپایی نیز ارائه کرده ایم. اکنون دو بازرگان از آلمان تست های اولیه را انجام داده و اعلام آمادگی برای خرید و واردات این محصولات به آلمان داشته اند.
 
*مشکلاتتان برای‌صادرات مستقیم چیست؟
به عنوان یک شرکت دانش بنیان باید از سازمان صنایع و معادن مجوزی به عنوان پروانه بهره برداری داشته باشیم که هنوز صادر نشده و هنوز هم ساز و کار کاملی برای دریافت چنین پروانه ای برای شرکت مستقر در پارک علم و فناوری تعریف نشده است. برای استقرار در خارج از پارک نیز موضوع تامین فضا و تجهیزات وجود دارد و هزینه زیادی در بر دارد.
 
*در زمینه اشتغالزایی چقدر موفق بوده اید؟
به دلیل نوسانات زیادی که در بخش اشتغالزایی داشته ایم از سال ۹۴ تاکنون عدم ثبات اقتصادی باعث شده برخی از نیروهایی که داریم تعدیل شوند.
 
*تاثیر شیوع بیماری کرونا بر کسب و کار شما چقدر بوده است؟
سال‌گذشته دفتر توسعه صادرات در تهران راه اندازی و شروع به رایزنی با کشورهای مختلف از قاره آفریقا، اروپا و آسیا کردیم اما در پی بیماری کرونا تمام مذاکرات و مراودات به حالت تعلیق در آمد در حالی که می توانست هر کدام از این مذاکرات نتایج خوبی را در پی داشته باشد. 
اما مجبور به تعطیل کردن دفتر شدیم و وضعیت سختی برایمان پیش آمده است. جلسات و مشاوره های حضوری برای اجرای سیستم های رطوبتی در پروژه ها انجام‌می شد که همه لغو شده اند و یا معرفی محصول برای عایق کف کولرهای آبی در حال کلید خوردن بود که در گام‌اول در تهران و البرز ارائه شود و برنامه ریزی ها برای جلسات با پخش کننده ها انجام شده بود اما با توجه به شیوع کرونا تمام این برنامه ها بر هم‌خورد و نتوانستیم آنچنان که باید به بازاریابی بپرداریم. البته اقدامات مفیدی برای تبلیغات در فضای اینترنتی انجام شده است.
*چه انتظاری از مسئولان و نهاد های مرتبط برای رسیدن به اهداف خود دارید؟
چندین جلسه در معاونت علم و فناوری داشته ایم و جلساتی با مدیران آن ها هماهنگ شد که می توانند خیلی کمک کننده باشند. اکنون یکی از مشکلات ما در دریافت خدمات بانکی است و نیاز به سرمایه در گردش است.
با توجه به بازاری که در این محصول وجود دارد ضریب بازگشت سرمایه در مجموعه بالاست که برای سرمایه گذاری مناسب است. ظرفیت تولید شرکت از آنچه اکنون تولید می شود بسیار بیشتر است.
در حال حاضر روزانه حدود۱۵۰ کیلوگرم تولید داریم در حالی که این‌میزان تنها حدود۱۰ درصد ظرفیت تولید ماست اگر به ۸۰ یا ۹۰ درصد ظرفیت تولید خود برسیم بسیاری از هزینه های سربار کاسته می شود و این اتفاق با سرمایه در گردش مناسب امکان پذیر است. نهادهایی چون معاونت علم و فناوری با توجه به منابعی که در دسترس دارند، می تواند مسیر مناسب را برای فراهم شدن این سرمایه که حدود ۴۰۰ میلیون است فراهم‌کند. این رقم می تواند تغییرات قابل توجهی ایجاد کند.
 
https://sedayesanatgar.ir/vdcei.8pjjh8xbb9.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما