کد مطلب : ۶۴۳
plusresetminus
 معاون طرح و برنامه وزارت صمت در نامه ای به بانک مرکزی خواستار استثنا شدن یک تولیدکننده بزرگ لوازم خانگی از محدودیت ذینفع واحد، و پرداخت بیش از ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزی و ریالی به این شرکت شد.
نامه سفارشی ۹ هزار میلیارد تومانی وزارت صمت برای یک تولیدکننده لوازم خانگی و طرح چند سوال
به گزارش صدای صنعتگر، سید مهدی نیازی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به طالبی دبیر کل بانک مرکزی خواستار تخصیص اعتبارات خاص و خارج از مقررات محدودیت ذینفع واحد به ارزش 214 میلیون دلار و 3231 میلیارد تومان (مجموع بیش از 9 هزار میلیارد تومان) به یکی از شرکتهای بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی شده است.
در این نامه تاکید شده، " به پیوست نامه، گروه صنعتی ... در خصوص تسهیلات سرمایه در گردش ارزی و ریالی مورد نیاز برای تولید لوازم خانگی مطرح می گردد. به استحضار می رساند این گروه صنعتی از مجموعه های بزرگ کشور در زمینه تولید لوازم خانگی می باشد که سرمایه گذارهای قابل توجهی را در این صنعت به انجام رسانده و بیش از 10 هزار نیروی انسانی بطور مستقیم در واحدهای تولیدی این گروه مشغول به فعالیت می باشند.
با عنایت به تسهیلات دریافتی توسط شرکت های زیر مجموعه گروه مذکور از شبکه بانکی و محدودیت های مقررات نظام بانکی در خصوص ذینفع واحد، امکان دریافت تسهیلات سرمایه در گردش مورد نیاز توسط این گروه صنعتی وجود ندارد. لذا با توجه به اهمیت و اولویت تولید لوازم خانگی، تـامین نیازمندی بازار، ضرورت پشتیبانی مؤثر از تولیدکنندگان داخلی و ضرورت تداوم تولید و اشتغال، خواهشمند است دستور فرمایید موضوع مستثنی شدن گروه مذکور و شرکت های زیر مجموعه از محدودیت ذی نفع واحد و همچنین سایر بنگاه های تولیدکننده لوازم خانگی ( حسب درخواست آنها و تایید معاونت تخصصی ذیربط در وزارت صنعت، معدن و تجارت) با نظر مساعد در شورای پول و اعتبار مطرح گردیده تا امکان پرداخت تسهیلات بانکی سرمایه در گردش برای بنگاه های تولیدی لوازم خانگی و گروه صنعتی ... فراهم شود."
به پیوست این نامه، جدول میزان تولید و نیاز تسهیلات به تفکیک سه محصول لوازم خانگی یخچال و یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون برای 5 ماهه آخر سال ارسال شده است.
درباره این نامه، سوالات و نکات قابل تأملی مطرح می شود که باید به آنها پاسخ داده شود.
نخست آنکه، آیا این روال در وزارت صنعت وجود دارد که اگر سقف دریافت تسهیلات ارزی و ریالی یک واحد تولیدی به اتمام رسیده باشد، معاونت مربوطه با ارسال نامه مستقیم به بانک مرکزی خواستار تخصیص اعتبارات جدید به آن واحد تولیدی باشند؟ در حال حاضر حجم زیادی از واحدهای تولیدی معطل دریافت تسهیلات آنهم در حد اندک و نه 9 هزار میلیارد تومان هستند تا بتوانند ضمن جلوگیری از تعطیلی، روند فعالیت خود را ادامه دهند، آیا وزارت صنعت برای احیاء این واحدهای تولیدی هم به بانک مرکزی نامه می زند؟
نکته دوم اینکه، در جدول ضمیمه نامه جزئیات تولید و تعهدات این گروه در صورت تخصیص اعتبارات اعلام شده است. در این جدول این واحد تولیدی عنوان کرده که برای تولید 3 محصول یخچال، لباسشویی و تلویزیون در 5 ماهه پایانی امسال 214 میلیون دلار ارز نیاز دارد.
این ارقام نشان از آن دارد که این تولیدکننده برای تولید هر یخچال 478 دلار، هر لباسشویی 330 دلار و هر تلویزیون 325 دلار نیاز ارزی دارد. حال این سوال مطرح می شود که سهم تولید داخل در این محصولات چه میزان است؟ پیش از این اعلام شده بود که کشور در زمینه تولید لوازم خانگی به خودکفایی رسیده و سهم واردات در تولید محصولات حداقلی است، ولی این ارقام روند متفاوتی را حکایت می کند و بعضاً وابستگی بالای 50 درصد را در تولید لوازم خانگی داخلی نشان می دهد.
 
و نکته آخر اینکه این شرکت برای تولید 582 هزار دستگاه یخچال، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون جمعا بیش از 9 هزار میلیارد تومان تسهیلات درخواست کرده، یعنی به ازای تولید هر محصول حدود 16 میلیون تومان. مگر هزینه تمام شده تولید هر یک از این محصولات چقدر است که 16 میلیون تومان آن را می خواهند از بانک بگیرند؟ در این نامه برای تولید هر یخچال 23 میلیون تومان و هر لباسشویی 19 میلیون تومان درخواست وام شده است.
 
https://sedayesanatgar.ir/vdcgrw934ak9t.pra.html
منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما