کد مطلب : ۶۴۸
plusresetminus
رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز گفت: ۱۵ روستای واقع در بخش آسارا به عنوان پایلوت گردشگری روستایی در البرز انتخاب شوند و با همکاری دهیاران و مردم روستا برای توسعه صنعت توریسم در این نقاط تلاش شود.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی البرز: 15 روستای بخش آسارا پایلوت گردشگری روستایی در البرز شود
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، جلسه ای با دستور بررسی راهکارهای اجرایی توسعه اقتصادی بخش آسارا با حضور معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری شهرستان کرج، رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز، مسئولانی از اداره کل میراث‌فرهنگی البرز، بخشداری های کرج و آسارا، ادارات منابع طبیعی، محیط زیست و راهداری کرج، راهداری آسارا، اتاق اصناف مرکز استان البرز و انجمن واحدهای پذیرایی استان در ساختمان فرمانداری کرج برگزار شد.

در این نشست شادی حاضری رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر اهمیت انجام اقداماتی به منظور بهره برداری اقتصادی از ظرفیت های گردشگری و توریستی بخش آسارا در محور زیبای کرج- چالوس بیان کرد: بخش آسارا نگینی در سلسله جبال البرز و یک بخش مهم و اثرگذار در حوزه گردشگری استان محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: بخش آسارا با پیشینه ای کهن و قدمتی تاریخی بخشی از تمدن ایران زمین است، به همین دلیل برای مسافران استان های شمالی کشور مسیری جذاب تر و البته دیدنی تر از محور کرج- چالوس و تماشای جاذبه های طبیعی و گردشگری این جاده زیبا نیست، اما برای اسکان، پذیرایی و بهبود شرایط اقامتی مسافران در آسارا و روستاهای واقع در محور کرج-چالوس باید چاره اندیشی شود.

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه طبیعت بکر آسارا مشتمل بر جاذبه هایی از جمله آبشارهای هفت چشمه و خور است، گفت: هر کدام از روستاهای بخش آسارا با توجه به صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، پخت شیرینی و غذاهای محلی و البته جاذبه های گردشگری طبیعی دارای پتانسیل ویژه ای در بخش بوم‌گردی است.

وی در ادامه مهمترین و بزرگترین مشکل حوزه گردشگری بخش آسارا را عدم مدیریت، ساماندهی و اسکان چند روزه مسافران عبوری و گردشگران برشمرد و گفت: بیشتر مسافرانی که از محور کرج-چالوس عبور می کنند تنها برای صرف وعده های غذایی و استراحت کوتاه مدت در بخش هایی از این جاده توقف دارند، برای تغییر این شرایط به نفع رونق اقتصادی استان و استفاده از حضور مسافران به منظور گسترش صنعت توریسم البرز باید برنامه ریزی مدونی انجام شود.

حاضری در بخش دیگری از جلسه، پتانسیل اصلی بخش آسارا را گردشگری طبیعی و روستایی عنوان کرد و افزود: بر طبق آمارها سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون مسافر از محور کرج- چالوس عبور می کنند، اما زیرساخت های کافی برای جذب آنها و آشنایی بیشتر با ظرفیت گردشگری آسارا و روستاهای آن فراهم نیست، در نتیجه از بین ۵۷ روستا‌ی واقع در این بخش، تنها به ۵ روستا می توان به راحتی دسترسی و رفت و آمد داشت.

وی با اشاره به منعی که متاسفانه برای ورود مردم به تعداد زیادی از روستاهای کرج- چالوس وجود دارد، گفت: در خیلی از استان های کشور شرایط این گونه نیست و با تمرکز بر صنعت بوم‌گردی ظرفیت های گردشگری روستایی و در نتیجه سطح اشتغال روستائیان بهتر شده است.

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: نیاز است که حداقل ۱۵ روستای واقع در بخش آسارا به عنوان پایلوت گردشگری روستایی انتخاب شوند و با همکاری دهیاران و مردم روستا بر توسعه صنعت توریسم در این نقاط متمرکز شویم.

وی در ادامه گفت: با برنامه ریزی صحیح و توجه به علاقمندی و خواسته های مسافران، مسیر گردشگری در بخش آسارا را تغییر خواهیم داد، در این قالب می توانیم از ظرفیت راه اندازی بازارچه های صنایع دستی ، گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی و غذاهای محلی توسط ساکنان روستاها بهره مند شویم.

حاضری در ادامه با طرح یک پیشنهاد دیگر در راستای توسعه اقتصادی بخش آسارا افزود: بهتر است در گام نخست برنامه و چشم اندازی کوتاه مدت برای حوزه گردشگری آسارا تعریف شود تا حداقل بخش مهمی از زیرساخت های لازم برای جذب گردشگران و مسافران تامین شود.

وی با طرح پیشنهاد ایجاد یک سامانه برای رزرواسیون محل اقامت و اسکان چند روزه مسافران و گردشگران در اقامتگاه های روستاهای بخش آسارا گفت: در این‌ زمینه لازم است که خدمات تفریحی- اقامتی به منظور نظم دهی و ساماندهی گردشگران در هر روستای بخش آسارا به اندازه ظرفیت پذیرش جذب، انجام شود، خوشبختانه در حال حاضر ‌این سامانه توسط آژانس های مسافرتی استان طراحی شده و قابل ارائه است.

با توجه به ارائه پیشهاد طرح گردشگری طبیعی و روستایی از سوی رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز در این جلسه، مقرر شد که در نشست های آتی برنامه های اجرایی برای این طرح ارائه شود که البته برای پیشبرد آن نیاز به همکاری و تعامل تمامی دستگاه های متولی مرتبط مربوطه در امر گردشگری است.
https://sedayesanatgar.ir/vdcbuwb0prhba.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما