کد مطلب : ۶۴۹
plusresetminus
بر اساس تصمیم وزارت صنعت از چهارم دی ماه درج قیمت مصرف‌کننده برای تعدادی از کالاهای شوینده و لوازم خانگی اعمال می‌شود.
درج قیمت تولیدکننده بر روی برخی محصولات از ۴ دی‌ الزامی شد+ مصوبه

ه گزارش صدای صنعتگر، سازمان حمایت تولیدکنندگان و با ارسال نامه ای به انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی ایران، انجمن صنایع سولولزی بهداشتی و انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی درج قیمت تولیدکنندگان را بر روی محصولات ابلاغ کرد.بر اساس تصمیم وزارت صنعت از چهارم دی ماه درج قیمت مصرف‌کننده برای تعدادی از کالاهای شوینده و لوازم خانگی اعمال می‌شود.

در این نامه آمده است: با عنایت به مفاد بند 23 سیاست‌هال کلی اقتصادی مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف و روانسازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار که لازمه این امر اطلاع‌رسانی نظامند، دقیق و بهنگام در مورد قیمت کالا و خدمات به مصرف‌کنندگان بوده و در قوانین متعدد از جمله ماده 6 قانون تعزیرات حکومتی مصوب 23 اسفند 67، ماده 5 قانون حمایت حقوق مصرف‌کنندگان مصوب 15 مهرماه 1388 و مواد 15 و 65 قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب 12 شهریورماه 1392 به ضرورت درج قیمت تاکید گردیده است.
همچنین با عنایت به دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطه‌ای و نهایی ابلاغی طی نامه ششم آذر امسال وزیر صنعت و تصمیمات جلسه مورخ 16 آذر کارگروه مدیریت بازار کالاهای واسطه‌ای و نهایی و در راستای تحقق ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ایجاد رقابت در بازار،‌ تعدیل و واقعی نمودن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا و با عنایت به زمانبندی اجرای پروژه، به منظور اجرای بخش دوم فاز اول پروژه شفاف‌سازی قیمت‌ها از طریق درج قیمت تولیدکننده، مقتضی است مقرر فرمایید کلیه واحدهای تولیدی و واردکننده انواع پودر لباسشویی دستمال کاغذی پوشک بچه یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی در راستای جلوگیری از استفاده‌های احتمالی و اجحاف در حق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به درج قیمت تولیدکننده و واردکننده که در برگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی/وارداتی با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد با لحاظ موارد ذیل از تاریخ چهارم دی ماه اقدام نماید.
لازم به ذکر است انواع آبمیوه، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت و مایکروفر نیز از 27 آذرماه مکلف به درج قیمت تولیدکننده بوده‌اند.
در این ابلاغیه سازمان حمایت الزامات اجرایی این مصوبه را نیز در قالب هفت بند به واحدهای تولیدی اعلام کردند. به این صورت که در بند یک اعلام شده قیمت تولیدکننده/واردکننده درج شده بر روی کالا می‌بایست عینا منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره «فاکتورهای فروش» باشد.
2- به منظور بهره‌مندی مصرف‌کننده از تخفیف‌های اعطایی هر گونه تخفیف بیش از سه درصد می بایست با قیمت تولیدکننده درج شده روی کالا صورت بگیرد و تخفیف بیش از سه درصد خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت‌گذاری بوده و می‌بایست از این گونه اقدامات جلوگیری کرد.
3- در مواردی از قبیل مناسبت های ویژه‌، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضای محصول و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند 2 این بخشنامه واحدهای مربوطه می بایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت معدن و تجارت استان و محل اقدام کنند تا رصد لازم در اعطای تخفیفات واقعی به مصرف‌کنندگان صورت بگیرد.
4- حداکثر مبغلی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین کننده تا مصرف‌کننده  می‌تواند به قیمت تولید کننده/ واردکننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری 10 درصد و سود خرده فروشی منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب است.
5- در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مربوطه کاهش می‌یابد.
6- کلیه واحدهای تولیدی/وارداتی می‌بایست اقدامات لازم را جهت اطلاع‌رسانی و آگاه سازی شبکه‌های توزیع و مصرف‌کنندگان مرتبط در این خصوص را انجام دهند.
7- خرده‌فروشان می‌بایست نسبت به نصف برچسب قیمت مصرف‌کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را به صورت شفاف درج کنند.

انتهای پیام/
https://sedayesanatgar.ir/vdccaoqe82bq0.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما