کد مطلب : ۶۶۱
plusresetminus
رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با بیان اینکه برخی قوانین سختگیرانه حوزه تولید همچنان در حال اجرا است، گفت: بازنگری در قیمت گاز مصرفی واحدهای صنعتی مطالبه صنعتگران است.
رئیس اتاق بازرگانی البرز: برخی قوانین سختگیرانه حوزه تولید همچنان در حال اجرا است/بازنگری در قیمت گاز مصرفی واحدهای صنعتی مطالبه صنعتگران است

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، پرهام رضایی شامگاه چهاردهم دیماه سال جاری در هشتاد و سومین جلسه نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز که با ریاست استاندار البرز و با حضور عضو هیات رئیسه اتاق ایران، رئیس کل دادگستری استان البرز و مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی این استان برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: در آینده ای نزدیک قرار است که البرز میزبان حضور رئیس جمهور باشد و طرح موضوعات و چالش‌های پیش روی صنعت و تولید استان در جلسه ای با حضور رئیس جمهور فرصت خوبی برای پیگیری مسائلی است که نیاز به رسیدگی در سطح ملی دارد.

وی با اشاره به اهمیت پیگیری مسائل مرتبط به توسعه صادرات البرز به ویژه از مبدا گمرک استان، افزود: در این رابطه جلسات مختلفی با افرادی برگزار کرده ایم که به صورت برون مرزی در کشورهای همسایه از جمله عراق و سوریه حضور دارند.

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز در ادامه با بیان اینکه اخیرا به منظور توسعه صادرات به حوزه آفریقا در محل اتاق نشستی برگزار شد، گفت: هدف از این جلسه بیان ظرفیت‌های صادراتی البرز برای مراودات تجاری با آفریقا و استفاده از تجربیات تجاری است که اکنون در آنجا تفعال هستند.

وی بیان کرد: اعتقاد ما فعالان اقتصادی بر این است که در اتاق های بازرگانی برای توسعه صادرات تنها منتظر فعالیت رایزن های اقتصادی معرفی شده از سوی وزارت امور خارجه و یا سازمان توسعه تجارت نباشیم و از تجربه تجار موفق ایرانی در بازارهای هدف برای توسعه تجارت بین المللی استفاده کنیم و با این اقدامات بخش مهمی از مشکلات صادراتی فعالان اقتصادی استان را مرتفع کنیم.

رضایی با اشاره به اینکه به دنبال تمرکز بیشتر بر بازارهای هدف در کشورهای همسایه هستیم، گفت: در جلسات تخصصی، کارشناسی و کارگروه‌ی اتاق بازرگانی ، مسیرهایی برای بهبود توسعه صادرات و حل مشکلات تولیدی فعالان اقتصادی استان جستجوی می شود.

رئیس اتاق بازرگانی البرز در خصوص اقدامی که صنعتگران انتظار دارند در زمینه اصلاح مصوبه مجلس در بحث تعرفه گاز واحدهای صنعتی و کاهش آن انجام شود، گفت: در این مورد باید مصوبه ای در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان داشته باشیم تا در ادامه در نشست کشوری این شورا مطرح شود و اگر نیاز به رسیدگی بیشتر داشت، در حضور وزیر اقتصاد و دارایی به شور گذاشته شود.

وی در بخش دیگری در مورد بررسی مشکلات و موانع پیش روی توسعه صادرات استان البرز گفت: یکی از پروژه های تاثیر گذار در افزایش رقم تولید ناخالص داخلی،بالا بردن حجم صادرات غیرنفتی است ، برای توسعه صادرات این بخش نیاز به اجرای مواردی مانند ارزش گذاری تکلیفی و دستوری کالاهای صادراتی است.

رضایی با بیان اینکه برخی مسائل سد راه توسعه صادرات است، افزود: به عنوان نمونه سیاست های بانک مرکزی خاص بوده و در دوره کنونی نیز همچنان این رویه تغییر نکرده است و موجب شده که نتوانیم با کشورهای همسایه تراز تجاری قابل قبولی را پیش ببریم، در مقابل کشور ترکیه به صورت مویرگی در بازار کشورهای همسایه ایران ورود کرده و با راه اندازی دفاتر تجاری صادرات خود به این کشورها را انجام می دهد.

رئیس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اینکه عدم ایجاد مشوق و انگیزه های صادراتی از جمله تقدیر شایسته از صادرکنندگان نمونه کشور و ضعف در روابط بانکی از موانع سد راه صادرات ایران است ، افزود: مراودات بانکی به دلیل تحریم ها قطع شده است، از طرفی حتی صادرات نفت به کشورهای مقصد از جمله هند کاهش یافت، باید بانک های ایرانی در مقاصد هدف صادرات برای تبادلات بانکی صادر کنندگان و واردکنندگان ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در چند سال اخیر شاهد بخش نامه‌های خلق الساعه و موازی کاری دستگاه‌های اجرایی بوده ایم، از طرفی هر کدام از وزارتخانه ها، ادارات و سازمان‌ها جزیره ای عمل می کردند و بر صادرات اثر زیادی گذاشت.

رضایی مشکل بازگشت ارز صادراتی و همچنین هزینه های گزاف حمل و نقل بین المللی و تاثیر آن بر قیمت تمام شده کالاها را از دیگر مشکلات مشکلات پیش روی صادرکنندگان برشمرد و گفت: یکی از رخدادهای ایجاد شده تحت تاثیر تحریم ها و شرایط کرونایی، افزایش هزینه‌های حمل و نقل لجستیک و بین المللی است به نحوی که طی ۶ ماه گذشته بیش از چند برابر قیمت کانتینرهای محصولات صادراتی در ایران افزایش یافت.

وی ادامه داد: تحت تاثیر تحریم‌ها در حال حاضر کشتیرانی های محدودی با ایران کار می کنند و به عنوان نمونه کشتیرانی مرسک که از بزرگترین کشتیرانی ها دنیا است دیگر با ایران کار نمی کند.

رئیس اتاق بازرگانی البرز گفت:در حال حاضر تحت تاثیر تحریم‌ها تنها با یکسری کشتیرانی‌های کوچک کار می کنیم که به دنبال سوء استفاده هستند و قیمت های بسیار بالایی از صادرکنندگان ایرانی دریافت می کنند.

وی در بخش دیگری در بحث تامین نیروی کار مورد نیاز صنایع استان گفت: بیش از 2هزار واحد صنعتی در شهرستان اشتهارد مشغول به فعالیت هستند که احتیاج به تامین نیروی کار دارند.

رضایی در ادامه عنوان کرد: با افزایش ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی باید حمل و نقل عمومی به منظور جابجایی نیروی های کارگری بخش صنعت میان کلانشهر کرج و اشتهارد تقویت شود، با این کار حجم بالایی از مشکلات پیرامون جذب نیروهای بیکار کرج هم با اشتغال آنها در صنایع اشتهارد رفع می شود.
https://sedayesanatgar.ir/vdcgrq934ak93.pra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما