کد مطلب : ۴۱۱
plusresetminus
 به گفته دامدار نمونه کشور اگر فشارها و کمبودهای صنعت دامداری تا سه ماه دیگر ادامه پیدا کند، این صنعت نابود و بیش از ۸۰ درصد دام‌های باارزش کشور از بین خواهد رفت.
۸۰ درصد دام‌های با ارزش کشور در مسیر نابودی| گاو شیرده را می‌کشند چون نمی‌توانند سیرش کنند

 «پری محصل منفرد» بانوی ۷۲ ساله پرتلاشی است که لیسانس اقتصاد خود را در سال ۵۴ کسب کرد. با وجود اقامت همه اعضای خانواده اش در آمریکا اما وی به دلیل عشق به وطن و ریشه و اصالت خود سال ۵۸ تصمیم گرفت به ایران برگردد و به تنهایی وارد کار سخت کشاورزی و سپس دامداری شد.

سال ۶۴ با ۳۰ راس گاو شغل دامپروری را شروع کرد و اکنون با ۱۵۰۰ راس گاو اصلاح نژاد شده، یکی از بزرگترین دامداری های کشور را اداره می کند.  
محصل که طی سالهای گذشته چندین بار به عنوان گاودار نمونه در کشور معرفی شد اکنون با بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت در این حرفه با وجود مشکلات اقتصادی، سنگ اندازی و بوروکراسی های اداری که مانع بزرگ تولیدکنندگان شده، انگیزه فعالیت را از دست داده و به گفته خود بیش از ۴۰ دهه تلاش خود برای اقتدار و خودکفایی کشورش در صنعت دام و لبنیات را بر باد رفته می بیند.
محصل گفت: اگر شرایط فعلی و فشارها و کمبودهای صنعت دامداری تا ۳ ماه دیگر ادامه پیدا کند، این صنعت نابود و بیش از ۸۰ درصد دام های با ارزش کشور از دست خواهد رفت.
این تولیدکننده و کارآفرین نمونه که حدود ۴۰ نیرو مشغول بکار دارد، با اشاره به اینکه همه اعضای خانواده و فرزندانش در آمریکا ساکن هستند و پدر و مادرش هم همانجا دفن شدند، گفت: من عاشق ایران و ریشه و اصالتم هستم و آن ریشه بود که در اوج هیجانات انقلاب مرا به ایران کشاند خودم هم گرین‎کارت دارم اما هیچ‎گاه برای تبدیل آن به شهروندی آمریکا و قسم خوردن زیر پرچم کشوری دیگر اقدام نکرده‌ام، چون به هویتم اعتقاد دارم و وطنم ایران است.
وی با اشاره به شرایط سخت سالهای اخیر برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی و دامداری گفت: تامین برق مورد نیاز، تامین علوفه و نهاده برای دام ها و قیمت خرید غیرکارشناسی شیر از دامداران از عمده مشکلاتی است که در این سالها با آن مواجه هستیم و رو به روز شرایط بدتر هم می شود.
۸۰ درصد دام‌های با ارزش کشور در مسیر نابودی/ گاو شیرده را می کشند چون نمی توانند سیرش کنند
خسارت ۲ میلیارد تومانی به دلیل پایین بودن ولتاژ برق
این بانوی فعال البرزی با بیان اینکه برق رسانی برای مجتمع وی با مشکل همراه است، افزود: به دلیل پایین بودن ولتاژ برق به طور مرتب آسیب می بینم و حدود ۵ سال است با وجود پیگیری مکرر و در جریان مشکلات بودن مدیر برق استان متاسفانه نتیجه ای نگرفتم. یک بار پست موقتی گذاشتند اما متاسفانه بازهم مشکل برطرف نشد.
محصل بیان کرد: تاکنون ۱۰ موتور برق، دینام شیردوش، دینام آب و آسیاب به دلیل پایین بودن ولتاژ و نوسان برق سوخته و حدود ۲ میلیارد تومان خسارت مالی دیدم و مسئولان استان می دانند تا برق مجتمع تقویت نشود وضعیت همین است.  
وی با اشاره به قطعی های مقطعی برق که در روزهای اخیر در استان انجام می شد، گفت: دستگاه شیردوشی حین کار دچار شوک می شود و می سوزد.
محصل در پاسخ به این پرسش که آیا از ژنراتور استفاده می کند یا نه، گفت: اگر ژنراتور نداشته باشیم که فاتحه کارمان خوانده است. اما تا بخواهد برق برگردد ضربه و آسیب خود را زده است.
این بانوی کارآفرین در پاسخ به این پرسش که آیا قطعی مکرر برق در گاوها تلفات جانی هم داشته یا نه، گفت: خداروشکر نه اما به موتورها و دستگاه های برقی آسیب زیادی رسیده است.
تامین علوفه از بزرگترین مشکلات دامداران است
محصل تامین علوفه برای گاوها را یکی از بزرگترین مشکلات دامداران عنوان کرد و گفت: الان فصل خرید یونجه است و یونجه را کیلویی ۵ هزار تومان خریداری می کنیم و متاسفانه یونجه ها هم رطوبت دارد و بی کیفیت است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در بازار آزاد همه نوع علوفه وجود دارد، افزود: اما سهمیه ای که به دامداران می دهند کیفیت ندارد و بدتر از همه اینها هزینه حمل است. علوفه را از خوزستان کیلویی ۵۰۰ تومان برای ما حمل می کنند.
۸۰ درصد دام‌های با ارزش کشور در مسیر نابودی/ گاو شیرده را می کشند چون نمی توانند سیرش کنند
این بانوی توانمند البرزی گفت: تا سال ۶۵ پنیر و کره و اقسام مشتقات شیر را وارد کشور می کردیم و دلار و ارز به این محصولات تخصیص داشت، اما خوشبختانه به شرایطی رسیدیم که نه تنها وارد نکردیم بلکه با صادرات این محصولات ارز وارد کشور کردیم.
محصل با تاکید بر اینکه این صنعت در سالهای اخیر رو به از بین رفتن است، افزود: سالهاست ما قشر تولید کننده شیر و فرآورده های لبنی، با زحمت فراوان و اصلاح نژاد پتانسیل گاوها را افزایش دادیم اما اینک این صنعت در خطر نابودی قرار دارد.
وی گفت: از زمان شروع به کار من که  شیر گله ها بین ۱۸ تا ۲۲ کیلو بود اکنون در بعضی گله ها به ۴۵ کیلو هم رسیده که برای کشور یک افتخار است و شاید در کشورهای مترقی دنیا هم این موفقیت دیده نشود. اما متاسفانه با وجود مشکلاتی که داریم این موفقیت ها ازبین می رود.
این دامدار نمونه تاکید کرد: وقتی قرار است از گاو ۴۵ کیلو شیر گرفته شود باید انرژی و پروتئین کافی به آن داده شود. چرا که ظرفیت این گاو با این جیره درنظر گرفته و پرورش داده شده است اما وقتی غذا نباشد گاو یکباره می افتد.
محصل با بیان اینکه شیر ثروت سرشار و ملی این مملکت است، افزود: مگر می شود یک کشور بدون پروتئین و محصولات لبنی به حیات ادامه دهد؟ شیر و پروتئین متعلق به بچه ها و بزرگسالان و سلامت استخوان و دندادن افراد جامعه به مصرف آن بستگی دارد.  
دامداران گاوهای نژاددار و آبستن را به دلیل نداشتن غذا به کشتارگاه می برند
وی با اشاره به مشکل تامین غذا برای گاوها گفت: اگر به کشتارگاه ها سر بزنید، برخی همکاران ما انواع گاوهای شیری اطلاح نژاد شده، آبستن و حتی گوساله را به دلیل عدم توان سیر کردن آنها به کشتارگاه می برند و مشکل تامین غذای دام مشکل همه دامداران شده است و با دست خود گله های خوب را از دست می دهیم.
محصل افزود: مهمتر از همه اینکه کار من نکه داشتن گاو گوشتی نیست و ۴۰ سال است کار اصلاح نژاد می کنم. اما چون کسی نمی خرد تلمبار شده است. برای اینکه قدرت خرید غذا برای گاو شیری ندارم نمی توانم این گاو را بزارم از گرسنگی بمیرد.  
اگر به کشتارگاه ها سر بزنید، برخی همکاران ما انواع گاوهای شیری اصلاح نژاد شده، آبستن و حتی گوساله را به دلیل عدم توان سیر کردن آنها به کشتارگاه می برند و مشکل تامین غذای دام مشکل همه دامداران شده است و با دست خود گله های خوب را از دست می دهیم
این دامدار و کارآفرین نمونه گفت: بی تدبیری و بی خردی مسئولان و ضعف مدیریتی مسئولان، کشور را به اینجا رسانده و مملکت را از بین می برد. چطور همه چیز در بازار آزاد وجود دارد اما به دست تولید کننده نمی رسد؟
وی در پاسخ به سوالی درباره انتظار خود از دولت گفت: درست است شرایط کشور خوب نیست اما شیر را به قیمت واقعی و فقط با ۵ درصد سود از ما خریداری کنند تا بتوانیم ادامه فعالیت دهیم. دولت می خواهد شیر را به مصرف کننده به قیمت ارزان بدهد اما برای این کار باید به تولید کننده هم سوبسید بدهد تا بتواند با قیمت ارزان شیر را خریداری کند و به مصرف کننده هم با قیمت مناسب بفروشد. مثل خیلی از کشورهای مترقی دنیا که این رویه را دارند. اما در کشور ما تولید کننده حمایت نمی شود و فقط باید با شرایط سخت و بی عدالتی جوابگو هم باشد.
محصل با گلایه از مسئولان گفت: برای ۴۰ سال از عمرم که در این بیایان زحمت کشیدم و حالا که گله ۱۵۰۰ راسی گاو دارم اما غذا ندارم به آنها بدهم، دلم می سوزد. بعد از گذشت این همه سال زحمت هنوز مشکل برق، جاده، لوازم تراکتور، ماشین آلات، سوخت، قطعات شیردوش و تامین نهاده ها مانع فعالیت ماست.
این بانوی کارآفرین در پاسخ به این پرسش که آیا از جانب جهاد حمایتی داشته یا نه، گفت: تاکنون تکلیف ما دست خودمان نبود وزارت صنعت و معدن واردات و تعیین تکلیف می کرد و جهاد کاره ای نبود. اکنون این موضوع مانند روغن روی زمین ریخته است که نمی توان آن را جمع کرد.
محصل تاکید کرد: کار ما فقط تولید شیر و فروش آن نیست که بتوانیم بفروشیم و علوفه تهیه کنیم. این صنعت هزار هزینه جانبی و نگهداری دارد که با وجود قیمت هایی که به دقیقه تغییر می کند، دولت نخواست تا این شرایط را کنترل کند.
۸۰ درصد دام‌های با ارزش کشور در مسیر نابودی/ گاو شیرده را می کشند چون نمی توانند سیرش کنند
در کشور تولید درگیر بوروکراسی اداری شده است
وی با اشاره به تنگناهایی که تولید کننده قرار می گیرد، گفت: گاها" به دلیل برخی فعالیت ها تعزیرات آن ها را جریمه می کند اما پول جریمه تعزیرات کجا می رود؟ اگر به چرخه تولید و برای حمایت برمی گشت، مشکلات تولیدمان تا حدودی حل می شد.
در کشور انقدر تولید را درگیر بروکراسی اداری و رانت کرده اند که اگر همین وضع ادامه پیدا کند، کشور همه سرمایه و توان خود را از دست خواهد داد و از بین خواهد رفت
محصل با تاکید بر اینکه تولید کننده به فکر ثروت اندوزی نیست و عاشق تولید است، گفت: ما دوست داریم کشور مستقل و وابسته به بیگانگان نباشد. اما با تلاش یک طرفه تولیدکنندگان این امر محقق نمی شود. مسئولان باید از خواب غفلت بیدار شوند. در کشور انقدر تولید را درگیر بوروکراسی اداری و رانت کرده اند که اگر همین وضع ادامه پیدا کند، کشور همه سرمایه و توان خود را از دست خواهد داد و از بین خواهد رفت.
وی با اشاره به وجود یونجه خوب و دارای بالاترین پروتئین در کشورهای همسایه مانند آذربایجان گفت: برای رهایی از این شرایط باید  ارز ۴۲۰۰ تومانی را به واردات یونجه اختصاص دهند. اکنون سیلو ذرت کیلویی  ۱۴۰۰ تومات وارد گاوداری می شود و در صنعت ما در حال حاضر فقط ضرر است.
این بانوی تلاشگر اظهار کرد: چند سال گذشته میزان تولید شیر ما ۲۳ تن در روز بود در اثر بی غذایی به ۱۴ تن هم رسید و با تلاش در حال حاضر به ۱۷ تن رسیده است که اگر فکر اساسی برای مشکل نهاده ها نشود باز هم افت و شکست در صنعت خواهیم داشت.
وی از مسئولان درخواست دارد، برای رفع مشکلات و موانع تولیدکنندگان تا فرصت جبران از دست نرفته سریعتر  اقدام اساسی کنند.
https://sedayesanatgar.ir/vdcjfvexzuqev.sfu.html
منبع : خبرگزاری بازار
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما