کد مطلب : ۱۳۰۷
plusresetminus
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به تشدید اثرات خشکسالی و افزایش بی رویه برداشت آب گفت: در حال حاضر سد کرج 54 میلیون متر مکعب و سد طالقان 168 میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد.
ذخیره آبی سد کرج 54 میلیون متر مکعب اعلام شد/ سد طالقان 168 میلیون متر مکعب آب دارد
  به گزارش صدای صنعتگر، داود نجفیان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان البرز که در شرکت آب منطقه ای استان البرز برگزار شد، اظهار داشت:  امروز متوسط سرانه مصرف آب در کشور و البرز بیش از۶۰ درصد از میانگین جهانی بیشتر است.
 
وی افزود: سرانه مصرف آب در برخی روستاهای استان البرز به سبب احداث استخرهای آب ۴۰۰ لیتر در شبانه روز است که بیش از چهار برابر میانگین جهانی است  میانگین مصرف جهانی آب ۱۴۰ لیتر در شبانه روز است اما این میانگین در البرز بالای ۲۵۰ لیتر محاسبه شده است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با بیان اینکه ۲۲ تیم نظارتی برای پایش شبانه روزی منابع آبی در استان البرز تسکیل و فعال شده است ، بیان کرد:  شناسایی چاه‌های غیر مجاز آب و انسداد آنها به عنوان یک برنامه محوری در دستور کار شرکت آب منطقه ای البرز قرار گرفته است.
 
نجفیان با اشاره به  احداث استخر در ساختمان های ویلایی روستایی البرز تصریح کرد: در سالجاری انسداد  هزار حلقه چاه آب غیر مجاز در البرز در دستور کار قرار گرفته که تاکنون  تعداد۷۶۰ حلقه آنها مسدود و مابقی تا پایان سال بسته می‌شود،از ابتدای سالجاری تاکنون ۶۳ دستگاه حفاری چاه غیر مجاز در البرز توقیف شد.

وی با بیان اینکه تاکنون  ۲ هزار و ۴۰۱ حلقه چاه مجاز هوشمند سازی شده است، گفت: در طی 10 سال گذشته   چهارهزار و ۸۲۱ حلقه چاه غیر مجاز در استان البرز مسدود شده که با انسداد این تعداد چاه ۸۱ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت : سالانه بین پنج تا ۲۲ سانتی متر افت سفره های زیر زمینی را در البرز شاهد هستیم که با مدیریت صحیح منابع آبی و اجرای طرح های تغذیه مصنوعی باید از این روند جلوگیری کرد.
 
وی با اشاره به طرح جامع آبرسانی البرز با افق ۳۰ ساله عنوان کرد : این طرح که از سال ۱۴۰۱ عملیاتی شده تا کنون توانسته بخش قابل توجهی از مشکل کم آبی شهرهای استان را برطرف کند.
 
نجفیان با بیان اینکه مصرف بالای آب برای کشور و البرز آثار جبران ناپذیزی دارد ، گفت : در این بخش باید به فکر آیندگان ، محیط زیست طبیعی ، انسانی و جانوری باشیم .
 
  مدیر عامل شرکت آب منطقه ای البرز با اشاره به کاهش میزان بارش‌های سال زراعی جاری در این استان ادامه داد: این نسبت روندی کاهشی داشته و نسبت به میانگین بلندمدت کاهش ۵۰ درصدی را نشان می دهد، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۵۹ میلی متر بارندگی در البرز ثبت شده است.
 
وی گفت: امسال مدیریت مخزنی در سدهای البرز شکل گرفته و توانستیم حجم ذخایر آبی این سدها را نسبت به سال گذشته افزایش دهیم، اکنون سد طالقان نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد تراز مثبت آبی دارد و میزان ذخایر آن ۱۶۸ میلیون متر مکعب است.
 
همچنین میزان ذخایر کنونی آب سد کرج ۵۴ میلیون متر مکعب است که پارسال ۳۵ میلیون متر مکعب بود؛ آب شرب البرز افزون بر سدها ، از ۷۰۰ حلقه چاه نیز تامین می شود.
 
 
https://sedayesanatgar.ir/vdcc.xqsa2bq1mla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما