کد مطلب : ۸۷۳
plusresetminus
در حالی که بر اساس مصوبه هیئت مقررات‌زدایی، واحدهای تولیدی از مالیات علی‌الحساب دودرصدی معاف شده‌ بودند، حالا بر اساس بخشنامه جدید گمرک همه کالاها مشمول مالیات علی‌الحساب دودرصدی شدند.
تغییرات پی‌درپی مالیات علی‌الحساب واردات/ واحدهای تولیدی در گمرک باید مالیات بدهند

 

 

 

به گزارش صدای صنعتگر،  اخیراً علی وکیلی مدیرکل واردات گمرک ایران بخشنامه‌ای را به‌استناد مکاتبه اول شهریور ماه رئیس دفتر وزیر اقتصاد به گمرکات اجرایی ابلاغ کرده است که بر این اساس واردات کلیه کالاهای وارداتی مشمول مالیات علی‌الحساب 2درصدی خواهند بود. به‌طور کلی نرخ مالیات علی‌الحساب واردات 4 درصد است که بر مبنای بخشنامه زیر و بر اساس موافقت وزیر اقتصاد نرخ مالیات علی‌الحساب کلیه کالاهای وارداتی از 4 به دو درصد کاهش یافته است.
گفتنی است، چندی قبل داود منظور در مکاتبه‌ای با وزیر اقتصاد خواستار اصلاح  مصوبه مالیاتی در خصوص وصول مالیات علی‌الحساب واردات شده بود. در این مکاتبه آمده است، بازگشت به نامه 15 تیرماه در خصوص کاهش نرخ مالیات علی‌الحساب واردات کالا، از 4 درصد به 2 درصد، حسب اطلاعات دریافتی، وصول مالیات علی‌الحساب از واردکنندگان کالا به‌تفکیک کالای مصرفی و غیرمصرفی با معاذیر اجرایی متعددی مواجه شده است. خواهشمند است در صورت موافقت عبارت کالاهای غیرمصرفی در نامه فوق‌الاشاره به کالاهای وارداتی تغییر نماید.
خاندوزی: مالیات علی‌الحساب واردات "مواد اولیه تولید" نصف شد
موافقت خاندوزی با نصف‌شدن مالیات علی‌الحساب "همه" کالاهای وارداتی
جزئیات اصلاحات تحریری بخشنامه کاهش نرخ مالیات علی‌الحساب واردات در ادامه قابل مشاهده است. در مصوبه قبلی تنها مالیات علی‌الحساب برخی اقلام وارداتی نصف شده بود و حالا این موضوع به تمام کالاها تسری یافته است.



لازم به ذکر است، در حالی که بر اساس مصوبه هیئت مقررات‌زدایی، واحدهای تولیدی از مالیات علی‌الحساب معاف شده‌ بودند، حالا بر اساس بخشنامه جدید گمرک و سازمان مالیاتی همه کالاها مشمول مالیات علی‌الحساب دودرصدی شدند.
گفتنی  است، از حدود 2 سال قبل با توجه به مصوبه هیئت مقررات‌زدایی (تصویر زیر) و با امضای وزیر وقت اقتصاد، بخشنامه اعطای معافیت از پرداخت مالیات 4 درصد علی‌الحساب واردات ابلاغ شده بود.


بر  اساس  مصوبه هیئت مقررات زدایی که تصویر آن در بالا قابل مشاهده است، فرمول اخذ مالیات علی الحساب واردات تغییر کرده بود و  کالاهای اساسی از پرداخت 4 درصد مالیات علی الحساب واردات معاف شدند. واحدهای تولیدی  دارای پروانه معتبر، سازمانهای دولتی و تعاونی های مرزنشینان، کالاهای وارداتی معاف از پرداخت حقوق ورودی ماده 119 قانون امور گمرکی مشمول پرداخت مالیات علی‌الحساب 4 درصد نمی شدند، به این ترتیب مبنای محاسبه مالیات علی‌الحساب، 4 درصد واردات برای اقلام مذکور از مجموع ارزش گمرکی و حقوق و عوارض ورودی به ارزش گمرکی مندرج در اظهارنامه تقلیل  یافت.


گفتنی است، چندی قبل اختلاف نظرهایی در باره نسخه اولیه  این بخشنامه مالیاتی مطرح شده بود تا جایی که سازمان مالیاتی نیز مجبور به توضیح در این خصوص شده بود. بر این اساس تیر ماه امسال معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه برخی مؤدیان مالیاتی خوش‌حساب از نظر سازمان امور مالیاتی با یک ارتباط سامانه‌ای که بین سازمان مالیاتی و گمرک برقرار شده بود، از پرداخت این مالیات علی‌الحساب مستثنی شده بودند، گفت: اما طیف وسیعی از واردکنندگان که از منظر سامانه مالیاتی جزو خوش‌حساب‌ها قرار نمی‌گرفتند، این مالیات علی‌الحساب را پرداخت می‌کردند. باتوجه به افزایش قیمت‌های جهانی کالاها و همچنین اصلاح نرخ ارز محاسباتی، برای اینکه وزارت اقتصاد به نقدینگی واردکنندگان کمک کند، مالیات علی‌الحساب 4درصدی واردکنندگان را به 2 درصد کاهش داد و با این کار میزان مالیات علی‌الحساب پرداختی به نصف کاهش می‌یابد.
انتهای پیام/ 
https://sedayesanatgar.ir/vdcbufbwprhbz.iur.html
منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما