کد مطلب : ۸۷۸
plusresetminus
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز با بیان اینکه عزم دستگاه قضایی در برخورد با بهره برداری غیرقانونی از منابع آبی جدی است، گفت: قطعاً برخوردهای قانونی دستگاه متولی یعنی شرکت آب منطقه ای استان و نیز دادگستری کل استان البرز به عنوان دستگاه نظارتی در این زمینه، قاطع و بازدارنده خواهد بود.
برنامه فراگیر دادگستری کل استان البرز برای مقابله با برداشت بی رویه آب
 
 به گزارش صدای صنعتگر، فرید نجف نیا به اثرات بحران ناشی از برداشت بی رویه آب در استان البرز اشاره کرد و افزود: دادگستری کل استان البرز برنامه فراگیری برای مقابله با برداشت بی رویه آب دارد و نتایج این برنامه ها به اطلاع مردم استان خواهد رسید.
دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز، خالی شدن روستاها از سکنه و مهاجرت ناشی از کم آبی را از نشانه های  این بحران دانست و اظهار کرد: این موارد تبعات اجتماعی و مهاجرت را به دنبال خواهد داشت که موضوعی بسیار جدی است که با سیاست های کلان نظام مبنی بر توانمندسازی روستاها باید برای آن چاره اندیشی کرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز گفت: جلوگیری از مهاجرت و ایجاد فضای مهاجرت معکوس از شهر به روستا اقدامی است که باید به آن توجه داشت اما کمبود آب، جلوی اجرای این سیاست ها را می گیرد و ما را با مهاجرت های پر تعداد مواجه می کند. 
نجف نیا با بیان اینکه بحران کم آبی، روستاها را فقیر می کند اضافه کرد: بحران آب برنامه های اساسی را که در اسناد چشم انداز و بالادستی توسعه توریسم و گردشگری مورد تاکید قرار داده، با چالش مواجه خواهد ساخت. 
وی با اشاره به اقدامات دادگستری کل استان البرز در حوزه برخورد با چاه های آب غیرمجاز گفت: در سال جاری نیز انسداد چاه های غیرمجاز پیگیری شده و بر اساس آمار در 5 ماهه نخست امسال تعداد 98 چاه غیرمجاز، مسلوب المنفعه و تعداد 43 دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف شده است.
دبیر شورای مدیران دادگستری کل استان البرز افزود: حفر چاه غیرمجاز در کشور اقدامی مربوط به یکی 2 سال گذشته نیست و از ده ها سال قبل با کم توجهی، چاه هایی حفر شده که معیشت بخش بزرگی از کشاورزان را تحت تأثیر قرار داده است.
فرید نجف نیا؛ آسیب های ناشی از مصرف بی رویه از منابع آب زیرزمینی را خشک شدن قنات ها، رودخانه ها، چشمه ها، آلودگی و نفوذ آب شور به منابع آب شیرین، کف شکنی چاه ها، به خطر افتادن امنیت اقتصادی و سیاسی کشور، خشک شدن باغات و مزارع، نشست زمین و مهاجرت و حاشیه نشینی روستاییان برشمرد.
وی نقش شوراهای اسلامی شهر و روستا و دهیاران در مدیریت و توسعه روستا و حفاظت از اراضی و منابع آب را مهم ارزیابی کرد.
https://sedayesanatgar.ir/vdcgr7974ak9u.pra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما