کد مطلب : ۱۳۱۲
plusresetminus
 رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بر اساس نیازسنجی‌های صورت گرفته و در مدت زمان کمتر از 2 سال توانستیم نسبت به تولید رادیوداروی پارس تکتو (PSMA) اقدام کنیم.
تحقیقات گسترده سازمان انرژی اتمی در زمینه تولید انواع رادیودارو

 

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران؛ محمد اسلامی در جریان رونمایی از رادیوداروی جدید پارس تکتو (PARS-TECTO-PSMA) در دومین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی در مصلی تهران اظهار کرد: با توجه به تحقیقات گسترده‌ای که توسط سازمان انرژی اتمی ایران صورت گرفته نسبت به تولید رادیوداروها بر اساس نیازسنجی‌ها و درخواست‌های دریافتی اقدام می‌شود که تولید رادیوداروی پارس تکتو (PSMA) نیز از این قائده مستثنی نبوده است.

معاون رییس‌جمهور تصریح کرد: امروز از رادیوداروی پارس تکتو (PSMA) که در اصل یک کیت رادیودارو برای تصویربرداری سرطان «پروستات» است، رونمایی شد. این رادیودارو در دستگاه‌‌های PET و برای تصویربرداری   SPECTو تشخیص سرطان «پروستات» مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 
وی تاکید کرد: تا پیش از تولید این رادیودارو، در زمینه تشخیص سرطان «پروستات» با محدودیت‌هایی مواجه بودیم و فقط برخی مراکز که اسکن ‌PET انجام می دادند به بیماران خدمت‌رسانی می کردند و خوشبختانه در کمتر از 2 سال گذشته توانستیم سنتز و فرمولاسیون این دارو و مراحل مختلف آزمایش‌ها را انجام دهیم و اکنون شاهد رونمایی از‌ آن هستیم تا در تمامی ۲۲۰ مرکز پزشکی هسته‌ای اسکن‌های تشخیص سرطان پروستات با قیمت کمتر و دسترسی در تمامی استان‌ها فراهم شده است.

اسلامی عنوان کرد: با توجه به رونمایی از رادیوداروی پارس تکتو (PSMA)، این شرایط به‌وجود آمده تا در اختیار بیماران قرار گیرد و افراد مبتلا به سرطان «پروستات» می‌توانند به مراکز پزشکی هسته‌ای مراجعه کنند و  اسکن‌های لازم برای تشخیص سرطان «پروستات» با استفاده از این رادیودارو برای آنان انجام می‌شود.
  
وی‌ خاطرنشان کرد: این رادیودارو به صورت فراوان عرضه می‌شود و همچنین قیمت آن نسبت به نرخ‌های جهانی بسیار پایین‌تر است و راحت‌تر در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و این کیت رادیودارویی نخستین نوع تجاری رادیوداروی 99mTc-PSMA  در دنیاست که در ایران تولید شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: تولید این رادیودارو خدمت بزرگی است که در فرآیند تشخیص و پیگیری روند درمان بیماران مبتلا به سرطان «پروستات» از سوی سازمان انرژی اتمی ایران به جامعه پزشکی ارایه شده است.

اسلامی تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی ایران در حال حاضر60  نوع رادیودارو را به‌صورت فعال به بیش از 220 مرکز پزشکی ارایه می‌دهد. به واسطه پشتوانه تحقیقاتی که وجود دارد  اکنون 8 نوع رادیوداروی جدید در فاز بالینی  قرار دارد که این فاز با مشارکت برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حال انجام است.

وی اضافه کرد: همچنین 11 پروژه تحقیقاتی دیگر نیز در فاز پیش بالینی و در مسیر توسعه قرار دارد که بر این اساس حدود 50 درصد به میزان تولید فعلی رادیوداروها در کشور افزوده می‌‌شود و چند نوع رادیوداروی جدید نیز به سبد دارویی کشور اضافه خواهد شد.

اسلامی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌‌های صورت گرفته امیدواریم با توسعه تولید رادیوداروها به‌ویژه در بخش تشخیصی بتوانیم افزایش دقت و در زمینه درمانی، ارتقای اثربخشی را محقق سازیم.

صنعت هسته‌ای شکافنده مسیر توسعه علم و فناوری است
رییس سازمان انرژی اتمی ساده‌ترین دستاورد این سازمان که دارای مجوز سازمان غذا و دارو است را کیت غربالگری نوزادان عنوان کرد و گفت: این کیت می‌تواند ۵۶ بیماری متابولیک را شناسایی کند و از وزارت بهداشت می‌خواهیم تا  غربالگری با استفاده از این کیت‌ها انجام شود.
 
 
اسلامی عنوان کرد: این فرصت سبب می‌شود که یافته‌ها و دستاوردها اطلاع رسانی شود و برای مردم هم امیدآفرینی دارد و صورت مساله‌های حوزه بهداشت و درمان دریافت می‌شود و محققان دستورکار جدید خود را پیدا می‌کنند و جریان تحقیق و توسعه فعال می‌ماند.

وی افزود: خوشبختانه با الطاف الهی و همت همکاران بنده جریان بسیار فعالی در فرایند تحقیقات نتیجه‌گرا وجود دارد که در چرخه نوآوری این ظرفیت را دارد که بتواند فناوری را به راه حل پاسخگوی نیاز تبدیل کند. فرایند تبدیل ایده به محصول امروز در رشته‌های گوناگون مرتبط با حوزه هسته‌ای کاملا مشهود است.

معاون رییس‌جمهور ادامه داد: تولید رادیو دارو مستلزم داشتن صنعت هسته‌ای است و بدون غنی‌سازی اورانیوم معنا و مفهوم ندارد و کسانی که می‌گویند صنعت هسته‌ای موجب عقب ماندگی کشور است باید به این مهم توجه کنند که صنعت هسته‌ای شکافنده مسیر توسعه علم و فناوری است.  امروز نام جمهوری اسلامی ایران در این زمینه می‌درخشد و این متاثر از ظرفیت صنعت هسته‌ای است.

وی با اشاره به مشتقات آب سنگین، ادامه داد: این موضوع تحول اساسی در حوزه دارویی ایجاد کرده و  در تولید دارو بسیار اهمیت دارد. ما دارای این ظرفیت فاخر هستیم که به لحاظ خلوص و کیفیت و نقش آفرینی سهم قابل ملاحظه‌ای در بازارهای جهانی دارد.

اسلامی خاطرنشان کرد: نکته سوم مربوط به حوزه پلاسما است که علاوه بر کارایی این فناوری در حوزه کشاورزی و صنعت می‌توان از پلاسماتراپی برای درمان سرطان و زخم‌های بدخیم به‌ویژه دیابت، استفاده کرد.

بهبود و گسترش شبکه دانش‌بنیان‌ها در صورت تداوم پشتیبانی‌ها
وی درباره تاثیر برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در توسعه علم و دانش مورد نیاز در جامعه گفت: ذات اصلی برگزاری این رویدادها را نباید معطوف به نمایشگاه بودن دانست بلکه در این نمایشگاه‌ها جلوه‌ای از توانستن معرفی می‌شود زیرا دانشمندان و محققان غیرتمندانه و باورمندانه پای نیاز کشور ایستاده‌اند.

اسلامی تصریح کرد: ‌در مرز دانش حرکت کردن معنای وجود شرکت‌های دانش‌بنیان است که با حمایت‌ها و تدابیر مداوم مقام معظم رهبری و نقش آفرینی که معاونت علمی ریاست جمهوری داشته و نیز تلاش‌ها و همکاری‌های وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و زیر‌مجموعه‌های آن، خوشبختانه شبکه دانش‌بنیان مسیر خود را پیدا کرده و با تداوم پشتیبانی‌هایی که صورت می‌گیرد شاهد بهبود و گسترش این شبکه خواهیم بود.
 

گفتنی است در این نمایشگاه 23 محصول دانش‌بنیان در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی توسط شرکت‌های مختلف رونمایی و عرضه شد.
انتهای پیام/
 
https://sedayesanatgar.ir/vdci.zazct1aprbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما